Várfejlesztés
Kezdőlap Várfejlesztés Partnerek Kapcsolat Sajtószoba Galéria

Környezetbarát módon és akadálymentesen a Várba

A vár közlekedési kapcsolatainak környezetbarát fejlesztése és a vár elérhetőségének javítása, elsősorban a közösségi közlekedés fejlesztésével – így foglalta össze a budai Vár és környéke közlekedésfejlesztését célzó európai uniós program fő céljait a projekt műszaki vezetője. Dobrocsi Tamás hozzátette: természetesen a gyalogos és a kerékpáros közlekedést segítő, valamint a parkolás szabályozását és a forgalombiztonságot javító fejlesztések is történtek és történnek e beruházás részeként a kerületben.
A budai Vár akadálymentes, gyalogos megközelítését segítik elsősorban a három helyen megépített liftek, valamint a Várkert Bazárban üzembe helyezett, szabadtéri mozgólépcső is. Mind a Gránit lépcsőnél, mind az Iskola lépcsőnél, mind pedig a Murad pasa bástyánál megépült lifthez kapcsolódik akadálymentes parkoló, kerékpártároló és zöldfelület-rendezés is. De a Várkert Bazár és a Vár akadálymentes megközelítését segíti a Duna-parton, a két rakpart között megépült akadálymentes rámpa is.
 
Kisebb forgalom
 
A további megvalósult fejlesztési elemek között Dobrocsi Tamás megemlítette a megújult Döbrentei utcát, amelyen korábban elviselhetetlenül nagy volt a forgalom, a megújult közvilágításával együtt akadálymentessé tett Öntőház utcát, az átépített Szarvas téri csomópontot, az újjászületett Öntőház lépcső és a Sándor Móric lépcsőt, valamint a Döbrentei utca és az Apród utca közötti parkot, amely egy gyalogossétánnyal újult meg az elmúlt időszakban. A Lánchíd utca újjászületése kapcsán a szakember kiemelte, hogy a korábban nagy átmenő forgalmat bonyolító útszakasz az átépítéssel együtt funkcióváltáson is átesett, jelenlegi funkciója pedig sokkal jobban illeszkedik a Várkert Bazáréhoz. A forgalomcsillapított övezetté minősített Lánchíd utcában – az itt lakók kérésére – automata sebességmérő rendszer kiépítését tervezi az önkormányzat. Érdekességképpen Dobrocsi Tamás elmondta azt is, hogy a megépült szabadtéri mozgólépcső alatt, a várfalon belül a Vízhordó folyosó felújítása is megtörtént az elmúlt időszakban.
 
Új minibuszok
 
A közösségi közlekedést érintő fejlesztések kapcsán a projekt műszaki vezetője emlékeztetett arra, hogy elkészült és üzembe állt a hajókikötő a Várkert Bazár előtt, új, illetve áthelyezett villamosmegállók teszik könnyebbé a közlekedést a környéken, és folyamatban van a budai Várat érintő autóbusz-vonalak felújítása is. Az ehhez kapcsolódó közbeszerzési eljárás eredményeként az év végéig 16 új, euro 6-os kibocsátási normának megfelelő motorú minibusz áll forgalomba a Várban. Emellett a környezetbarát közlekedési módok elősegítése érdekében a Lovas úti parkolóban és a Várkert Bazár alatti mélygarázsban elektromos járművek számára gyorstöltő berendezéseket telepít az önkormányzat.
 
A közösségi közlekedést szolgáló buszok cseréje mellett legalább ekkora kihívás a Budavári Önkormányzat számára a Várba érkező turistabuszok forgalmának kezelése, illetve csillapítása. Ennek érdekében a jövő év végére megépül a Hilton alatt az a buszforduló, amely fel- és leszállóhelyet jelent majd a ma még a Várba érkező turistabuszok utasai számára.
 
Pakolók lent
 
Ugyancsak komoly feladat a parkolás szabályozása a Várnegyedben. A behajtási rendszer korszerűsítése már megtörtént, korszerű, bankkártyát és eurót is elfogadó díjfizető automatákat telepített az önkormányzat. A cél az, hogy miközben a felszínen a gyalogos- és zöldfelületek növekedésével párhuzamosan csökken a parkolóhelyek száma, helyettük a mélygarázsokban tudjanak kellő számú parkolóhelyet biztosítani a Várba gépjárművel érkezőknek. Ennek érdekében a Várkert Bazár alatt megnyílt, csaknem 300 férőhelyes mélygarázs mellett további mélygarázsok építését tervezi a Budavári Önkormányzat. Dobrocsi Tamás elmondta, hogy a Nyugati kerti mélygarázs tervei elkészültek, ez 8–15 busz egyidejű fogadására is lehetőséget adó turistabusz-fogadópont is lesz. Elkészültek a Szabó Ilonka utcai mélygarázs tervei is, ez a terepbe integrált létesítmény közvetlen gyalogos kapcsolattal rendelkezik majd az Iskola utcai lépcsőhöz és lifthez. Emellett a hosszabb távú tervek között szerepel egy kétszintes, 250 férőhelyes. Liftes kapcsolatú mélygarázs megépítése is a Lovas úton.
 
Budavár 360
 
Az európai uniós közlekedésfejlesztési program részeként megvalósuló, további innovációkról szólva Dobrocsi Tamás kiemelte a „Budavár 360” névre keresztelt, mindhárom nagy platformon elérhető okostelefonos applikációt, amely közlekedési információkkal, közérdekű adatokkal, a Várnegyed rendezvényeivel és látnivalóival kapcsolatos tudnivalókkal segíti az érdeklődőket. A rendszer – amelyhez a várfalon belül egy free wifi-szolgáltatás is kapcsolódik majd – a gps-rendszerbe integrálva a BKK Futárszolgáltatásával is össze lesz kötve. A Budavár 360 applikáció a tervek szerint a nyár elejétől lesz elérhető a budai Várban.

Információ

Hogyan változik meg a Várnegyed közlekedése? Mitől lesz könnyebben megközelíthető gyalogosan vagy kerékpárral a Budai Vár? Milyen lesz a környéken a parkolás rendje? Megmarad-e a „piaci buszjárat”? Hol lesznek a panorámaliftek?

Kérjük, látogasson el rendszeresen honlapunkra, ahol a  Budai Vár és környékének közlekedésfejlesztése kapcsolatban naprakész információkat és érdekességeket talál.

Érdeklődését köszönjük!