Várfejlesztés
Kezdőlap Várfejlesztés Partnerek Kapcsolat Sajtószoba Galéria

Átjáróház helyett átjárható legyen a Várnegyed

Átjáróház helyett átjárható legyen a Várnegyed – röviden és a legegyszerűbben talán így foglalható össze annak a nagyszabású, európai uniós támogatással megvalósuló közlekedés- fejlesztési programnak a lényege, amelynek építési munkálatai ezekben a hónapokban zajlanak a Várkert Bazárban, valamint a Várban és környékén.

Akadálymentesítés, a Vár járműforgalmának a csökkentése és a Várnegyed elérhetőségének javítása – három olyan célkitűzés, ami egyaránt kiemelkedően fontos a most zajló felújítás során a Budai Várban és környékén. Mindez pedig annak érdekében történik, hogy maga a Vár, a főváros és Kelet- Közép-Európa eme egészen különleges hangulatú ékköve ne zsúfolt és kaotikus, hanem a történelmi környezethez méltóan nyugodt és vonzó élettér legyen mind az itt élők, mind pedig az ide érkező turisták számára.

Kerekesszékkel is

Van persze mit tenni! A Vár közlekedésének egyik legnagyobb gondja ma az átjárhatóság és az akadálymentes közlekedés csaknem teljes hiánya. Ma mindössze két ponton, a Clark Ádám téren a Budavári Siklóval, illetve a Palota út felőli oldalon, az Országos Széchényi Könyvtárba vezető gyorslifttel tudnak feljutni a mozgásukban korlátozottak a Várba. Elsősorban ezen a helyzeten szeretnének változtatni a gyalogosközlekedést célzó fejlesztések, amelyek részeként az elképzelések szerint további lifteket, köztük a várfalakon kívül futó, üvegfalú – tehát nagyszerű kilátást nyújtó – panorámalifteket építenek a Vár környékén.

 A tervek szerint többnyire párban épülnek majd a felvonók, a liftek mérete pedig a tervezők ígérete szerint mindenütt alkalmas lesz a kerekesszékes közlekedésre és a kerékpárok szállítására is. A cél az, hogy egyrészt az idősek és a mozgásukban korlátozottak is több ponton, könnyen feljuthassanak a várba, másrészt pedig az, hogy a turistabuszok lehetőség szerint a Várnegyeden kívül, valamelyik lenti parkolóban álljanak meg, a turisták pedig onnan gyalogosan, mozgólépcsővel vagy lifttel jöjjenek fel a várba.

Liftek minden oldalon

A felvonók pontos helyének kiválasztása jelenleg is folyamatban van. A tervek szerint ilyen panorámalifttel lehet majd feljutni a Várba az északi oldalon, az Anjou-bástyánál, a Lovas utcai parkoló és az Országház utca között. A tervek szerint, az európai uniós közlekedésfejlesztési program részeként ilyen üvegfalú panorámalift épül majd a Vár keleti, Duna felőli oldalán az Ibolya utcánál (Iskola lépcső), a nyugati oldalon pedig a Gránitlépcsőnél, a Szentháromság utcánál. Ami viszont már bizonyos, az az, hogy összesen nyolc felvonó – köztük több üvegfalú – épül a Várkert Bazárnál. Ezek között lesz, amelyik a Vízhordó lépcső mellett ugyancsak most épülő mozgólépcső tetejétől a Várterasz szintjére viszi a látogatókat, hacsak nem akarnak a mozgólépcsőzés után még lépcsőzni is. Ezzel a lifttel már tavasztól elérhető lesz a Dunára szép kilátást nyújtó, a Budavári Palota épületével párhuzamosan, a várfal tetején épülő Gyilokjárósétány.

Emellett már épülnek a liftek a Várkert Bazár északi pavilonjához kapcsolódóan, valamint – az akadálymentes közlekedés érdekében – a Várbazár alatt épülő mélygarázsból a felszínre is. A munkálatok jelenlegi állása szerint most a liftaknák kialakítása zajlik. A Várkert Bazár északi részén várhatóan februárban, a középső részen pedig februárban–márciusban teszik be a helyükre a felvonókat és a hozzájuk kapcsolódó berendezéseket.

Parkolók a mélyben

Apropó, mélygarázsok! Nem kevesebb, mint 130 méter hosszúra tervezték, és 298 gépkocsi egyidejű elhelyezésére lesz alkalmas az a mélygarázs, amely a Várkert Bazár – egészen pontosan a majdani neoreneszánsz kert – alatt épül gőzerővel. Egy ekkora kapacitású, földalatti parkoló nagyban hozzájárulhat a vár gépjárműforgalmának csökkentéséhez és a Várnegyed könnyebb megközelíthetőségéhez. Nem véletlen, hogy a tervek szerint nem ez lesz az egyetlen mélygarázs a Budai Vár alatt.

A szakemberek a most zajló beruházás folytatásaként további mélygarázsok lehetséges helyszíneit keresik többek között a Csikósudvarnál, a Szabó Ilonka utcában vagy éppen a Lovas utcánál. Persze hogy pontosan hol lesznek megépíthetők ezek a földalatti parkolók, annak kiválasztásához további vizsgálatok és elemzések lesznek szükségesek.

Mindenesetre az első mélygarázs építése a Várkert Bazárnál lassan a végéhez közeledik, a tetejére december elején felkerült a záró vasbeton szerkezet. Hamarosan pedig erre a vasbeton tetőre szigetelés kerül, majd visszahordják rá a termőtalajt, hogy már a jövő év közepe táján egy pompás neoreneszánsz kert fogadhassa itt a látogatókat.

Információ

Hogyan változik meg a Várnegyed közlekedése? Mitől lesz könnyebben megközelíthető gyalogosan vagy kerékpárral a Budai Vár? Milyen lesz a környéken a parkolás rendje? Megmarad-e a „piaci buszjárat”? Hol lesznek a panorámaliftek?

Kérjük, látogasson el rendszeresen honlapunkra, ahol a  Budai Vár és környékének közlekedésfejlesztése kapcsolatban naprakész információkat és érdekességeket talál.

Érdeklődését köszönjük!